HLN: Een diesel stationwagen met 300.000 km op de teller is hier onverkoopbaar, maar nog goed genoeg voor export naar Afrika. Al gaat dat veranderen. Vijftien West-Afrikaanse landen willen die oude auto’s met ingang van volgend jaar niet meer hebben. Ze zijn te vervuilend.

De landen van de Economische Gemeenschap van West-Afrikaanse Staten (ECOWAS) met onder meer Nigeria (196 miljoen inwoners) en Ghana (30 miljoen inwoners) willen dat importauto’s voortaan voldoen aan milieuklasse Euro 4 en niet ouder zijn dan tien jaar. Te veel van de huidige voertuigen zijn van slechte kwaliteit. De beslissing moet leiden tot een verbetering van de luchtkwaliteit en heeft mogelijk verregaande gevolgen. Uit onderzoek van de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat 80 procent van de huidige export niet langer welkom is.

De ILT pleit voor Europese exportregels, want de vrees bestaat dat de oude auto’s op papier als auto, maar in de praktijk als afval naar Afrika worden verscheept. En in de Afrikaanse landen zijn er onvoldoende mogelijkheden om de auto’s op een milieuvriendelijk wijze te demonteren.

“Als we alleen vanuit Nederland in actie komen, zal dit leiden tot uitwijkgedrag van exporteurs naar andere Europese havens en weinig bijdragen aan het oplossen van deze problematiek”, zegt inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT tegenover onze collega’s van AD.nl. Nieuwe regels zouden ervoor moeten zorgen dat de autowrakken in Europa worden gerecycleerd.

De gevolgen van de huidige export zijn voor Afrika groot: hogere uitstoot van fijnstof, stikstofoxide en CO2 met gezondheids- en milieurisico’s als resultaat. En als voertuigen van slechte kwaliteit daar op de weg komen, zorgen ze voor onveilige situaties. Nederland is niet het enige land dat oude voertuigen exporteert. De stroom auto’s vanuit andere Europese landen is groter en niet beter van kwaliteit. https://bit.ly/36hBkLx

 Categorie: Nieuws