Halvering van aantal snelheidsovertredingen aan scholen in Glabbeek
Eind 2023 plaatste de gemeente Glabbeek in de drie schoolomgevingen van Bunsbeek, Glabbeek en Kapellen cameraschilden. In de drie schoolzones is er een zone 50 van toepassing met variabele borden zone 30. Enkel bij het begin en einde van de school op schooldagen is een variabele zone 30 van kracht (wordt aangeduid met het verkeersbord zone 30 dat oplicht) en tijdens alle andere momenten (als het bord zone 30 niet oplicht) is de toegelaten snelheid maximum 50 km/uur. In Glabbeek zijn er drie schoolzones die deze trajectcontrole kregen: de schoolzone Glabbeek op de Dries tussen de kruispunten met de Craenenbroekstraat en de Stationsstraat. De schoolzone Bunsbeek in de Schoolstraat tussen de kruispunten met de Tiensesteenweg en de Baekveldstraat en de schoolzone Kapellen in de Dorpsstraat tussen de kruispunten met de Stationsstraat en de Bergeveldstraat.
In 2024 waren er op 12 maanden in de schoolzone Glabbeek in totaal 2127 snelheidsovertredingen wat overeenkomt met ruim 6 per dag. In 2025 waren er op 9 maanden nog maar 905 snelheidsovertredingen of nog maar 3 per dag. In 2024 waren er op 12 maanden in de schoolzone Bunsbeek in totaal 2388 snelheidsovertredingen wat overeenkomt met ruim 6 à 7 per dag. In 2025 waren er op 9 maanden nog maar 860 snelheidsovertredingen of ook nog maar 3 per dag. In de schoolzone Kapellen waren er in 2024 in totaal met 1274 snelheidsovertredingen of 3 à 4 per dag al veel minder dan in de twee andere schoolzones. Maar door de wegenwerken in de Dorpsstraat in Kapellen hebben we voor 2025 geen vergelijkbare cijfers om een analyse te kunnen maken.
Burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij), tevens voorzitter van de PZ Hageland: “Met deze trajectcontroles in de schoolomgevingen zetten we als gemeente hoog in om alle kinderen veilig naar school te kunnen laten gaan. Er wordt bovendien enkel op schooldagen bij het begin en einde van de school gecontroleerd in de zone 30, dus niet tijdens weekends of schoolvakanties. En de cijfers tonen ook aan dat onze aanpak wel degelijk werkt. In de schoolzones lieten we op nog geen 2 jaar tijd het aantal snelheidsovertredingen al halveren naar gemiddeld nog amper 3 per dag. Ons doel zijn niet zoveel mogelijk snelheidsboetes innen, maar naar nul overtredingen per dag te kunnen evalueren. Bovendien zijn dit ook geen geniepige controles omdat we schoolzones en permanente trajectcontrole duidelijk staat aangeduid bij het binnen rijden van de schoolzones.”
Kan een afbeelding zijn van weg, straat en tekst
 Categorie: Nieuws